معرفی وبلاگ
شهید حسین معینی دایی عزیز من ... دوستت دارم
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 273914
تعداد نوشته ها : 397
تعداد نظرات : 11
Rss
طراح قالب
GraphistThem232

عملیات ال . عال :

در سال 1347 مسابقه ای بین ایران و اسرائیل در استادیوم امجدیه (شهید شیرودی) برگزار شد ،(1) اسرائیلی های زیادی به ایران آمده بودند ، ما در جریان نبودیم ، اما برخی گروه ها در اعتراض به برگزاری مسابقه و ورود اسرائیلی ها تظاهراتی به راه انداختند و مطالب سطح پایینی را مطرح کرده بودند و شعارهایی مثل " با اره بریدند سره موشه دایان را ، عجب ختنه سورانی " را سر داده بودند و عروسک هایی از موشه دایان یک چشمی را درست کرده به نمایش گذارده بودند .

برخی خانه ها و منازل جهودها و یهودی ها هم در تهران مورد حمله قرار گرفت و آتش کشیده شد ، ما این کارها را سطح پایین می دانستیم و قبول نداشتیم ، اما در سال 1349 در بازیهای آسیایی فوتبال که در ایران برگزار شد (2)، قرار بود بازیکنان اسرائیلی هم به ایران بیایند .

ما دو ماه جلوتر با خبر شدیم ، از آنجا که احساسات ما به خاطر آتش زدن مسجد الاقصی (3)جریحه دار شده بود ، این مسابقه فرصت خوبی بود تا انتقام خود را بگیریم و نسبت به ارتباطات دولت ایران با اسرائیل اعتراض کنیم . در این اندیشه بودیم که کاری شبیه به حادثه فرودگاه مونیخ به وجود آوریم که در آن یازده اسرائیلی کشته شدند .(4)

خلق چنین صحنه و حماسه ای شد هدف و آرزوی ما ، برای این منظور لازم بود ما که به دنبال مسابقه و قیل و قال بازی نبودیم ، چندین مرتبه به استادیوم امجدیه برویم و موقعیت آنجا را با امکانات و استعدادهای خود بسنجیم .

در ارزیابی و شناسایی های خود از محل های استقرار و دروازه های ورود و خروج به این نتیجه رسیدیم که عملیاتی چون عملیات مونیخ در امجدیه در حد ظرفیت و امکانات ما نیست و ما فاقد تیراندازان و تفنگداران مجرب و ماهر هستیم . نتیجه این کار فقط از بین رفتن خومان است ، لذا از ترور و عملیات تروریستی منصرف شدیم و شروع کردیم به پخش اعلامیه هایی علیه اشغالگری اسرائیل و تبلیغ به نفع فلسطین .(5)

مسابقات حدود ده دوازده روز طول کشید و ما از شب اول که مسابقات شروع شد در امجدیه هر شب حدود ده هزار تراکت و اعلامیه چاپ و پخش می کردیم ، برای پخش اعلامیه در امجدیه با چهار گروه در چهار طرف امجدیه مستقر شدیم ، طریقه پخش هم به این صورت بود که هر فرد به اندازه مصرفش اعلامیه می برد ، صد یا دویست اعلامیه را یکباره می انداختند تا اگر گیر افتاد و بازرسی بدنی شد دیگر مدرکی همراهش نباشد .

با رد و بدل شدن هر شوت حساس در مسابقه صدای تماشاچی ها به آسمان بر می خاست و ما در این لحظه ها دسته ، دسته اعلامیه بر سر آنها می ریختیم که مردم اول فکر می کردند که تکه های کاغذ را برای شادمانی پخش می کنیم .

بچه های مجاهدین قاپ برخی دوستان ما را دزدیده بودند ... کلمه " خلق " در قرآن بسیار به کار رفته ، اما مارکسیست ها اصطلاحاً از آن برای بیان ایدئولوژی کمونیستی خود استفاده می کردند ، این دوستان فریب خورده ما هم بدون بیان حرف دل خود ، اصرار داشتند که از این واژه در اعلامیه های خود استفاده کنیم و مثلاً بگوییم خلق ایران از خلق قهرمان فلسطین حمایت می کند .

ما با این خواسته آنها موافق نبودیم و کلمات متناسب با منش و بینش خود را به کار می بستیم ، در ابرام این نظر من حتی یک شب از انتشار اعلامیه دست کشیدم و گفتم تا تکلیفم مشخص نشود این کار را نمی کنم ، تا این که دو تن از دوستان آمدند و گفتند هر طور که فکر می کنی صحیح است ، اعلامیه ها را بنویس و تکثیر کن .

در روز اول مسابقه پرچم کشورهای مختلف از جمله پرچم اسرائیل دور تا درو استادیوم در اهتزاز بود . برای آتش زدن پرچم های اسرائیل ، هر چهار دسته وارد عمل شدیم ، برای این کار تافت (آب پاش) هایی را پر از بنزین کرده با خود به استادیوم بردیم ، در لحظه ای که هیجان و شور مردم شدت می گرفت ، پرچم های مزبور را در همان حالت اهتزاز به آتش می کشیدیم ، از فردای آن روز تمام پرچم ها را به غیر از پرچم ایران جمع کردند ، البته در جایگاه مخصوص مقامات که به شدت محافظت می شد و در دسترس ما نبود ، پرچم هایش را دست نزدند .

همه بازی ها انجام شده بود ، آخرین بازی ، بازی تیم ملی ایران با اسرائیل بود ، برای این روز ما یکسری پلاکارد که با دو چوب افراشته می شد درست کردیم و در کنار کلیسایی(6)که در نزدیکی امجدیه بود گذاشتیم و مردم را برای برداشتن پلاکاردها تحریک و تشویق می کردیم .

متن پلاکاردها در محکومیت اسرائیل و دولت ایران و حمایت از مردم فلسطین بود و در شعارهایی هم که سر داده می شد حساب مردم را از دولت ایران جدا می کرد . در زمان نخست وزیر اسرائیل خانم گلدامایر بود و در مقابل اسرائیل ، فردی که مبارزات مردمی را هدایت و رهبری می کرد آقای یاسر عرفات بود ، شعارها هم علیه گلدامایر و به دفاع از عرفات بود .

در آن روز تیمسار طاهری فرمانده کماندوها خود به استادیوم آمده بود ، هنگامی که بازی به پایان رسید و اوضاع شلوغ شد ، یکی از دوستان ما با چوب محکم زد به سر طاهری و در جمعیت گم شد ، طاهری و مأمورین خشمگین اطرافش ، به خاطر ازدحام جمعیت ضارب اصلی را نیافتند و یک نفر دیگر را گرفتند و همان جا کتکش زدند و به داخل اتومبیل انداختند و بردند .

طاهری که نزد زیر دستانش خجالت زده شده بود چون ماری زخمی به خود می پیچید ، او خیلی خشن و وحشی بود ، در سال 51 وی توسط مفیدی ترور شد . این مسابقه برای رژیم اهمیت زیادی داشت و نمی خواست که پس از پایان مسابقه اجتماع و یا تظاهراتی صورت بگیرد .

لذا پیشاپیش اتوبوس های دو طبقه شرکت واحد را برای نقل و انتقال سریع تماشاچیان تهیه و در مقابل امجدیه متوقف کرده بود ، بچه ها با پرت کردن حواس پلیس و رانندگان بیشتر اتوبوس ها را پنجر کردند .

من برای آتش زدن چند مکان خود را آماده کرده بودم و چند شیشه کوکتل مولوتف پرتابی را در جیب های کت گشادی که به تن داشتم ، جاسازی کرده بودم ، به خاطر همین بچه ها به من می گفتند : " یان پالاش "(7)

قرار بود که من نزدیک سینما " ب . ب " (8) منتظر بمانم تا پس از پایان بازی وقتی جمعیت به آنجا رسید ، کوکتل ها را بین بچه های گروه تقسیم کنم ، من این مدت را کنار جوی آب سپری کردم تا اگر یکی از شیشه ها آتش گرفت آن را به جوی آب و زیر پل بیندازم .

نحوه و تهیه کار کوکتل مولوتف های پرتابی به این شکل بود که ما بنزین و اسید را به داخل شیشه می ریختیم ، درش را پارافین می زدیم و می شستیم تا نشت نکند ، کلرات و گوگرد را هم داخل مشما ریخته و شیشه را درون آن می گذاشتیم ، پس از پرتاب و شکسته شدن شیشه ، بنزین با کلرات ترکیب می شد و آتش می گرفت .

در آن بازی ما خیلی دلمان می خواست که اسرائیل ببرد تا احساسات مردم جریحه دار شود و بتوانیم از آن به سود اهداف خود و علیه رژیم استفاده کنیم ، در نیمه اول بازی ایران یک هیچ جلو بود و در نیمه دوم اسرائیل آن را جبران کرد و یک یک مساوی شدند ، نتیجه کار به وقت اضافه کشیده شد که ایران توانست گل برتری را درون دروازه حریف بنشاند .(9)

این گل ، شادی و هلهله مردم را به همراه داشت و این دلخواه ما نبود ، اگر اسرائیل در این بازی می برد کار ما آسان تر می شد و به راحتی می توانستیم از احساسات مردم علیه اسرائیل و رژیم شاه استفاده کنیم ، با این حال مأیوس نشدیم و به اهداف و برنامه های خود امیدوار بودیم .

ساعت 8 عصر پس از کلی لحظه شماری مسابقه با پایان رسید ، با از کار افتادن اتوبوسهای شرکت واحد جمعیت از خیابان روزولت (شهید مفتح) پایین آمدند ، در انتهای خیابان روزولت جمعیت به سه دسته تقسیم شد ، یک دسه به سمت میدان فوزیه (امام حسین) و دسته دیگر به سمت چهارراه مخبر الدوله رفتند ، جمعیت اصلی هم به سوی میدان فردوسی و 24 اسفند (انقلاب) هدایت شدند .

من شیشه های کوکتل مولوتف را بین بچه ها تقسیم کردم ، بچه ها یکی را در اطراف میدان فردوسی و یکی را هم در چهارراه حسن آباد به داخل ماشین پلیس انداخته آنها را به آتش کشیدند .

من ، کروبی و لشکری همراه جمعیت اصلی بودیم ، وقتی به خیابان ویلا (شهید استاد نجات اللهی) رسیدیم ، سعی کردیم بخشی از جمعیت را به داخل این خیابان ببریم ، دفتر هواپیمایی ال . عال (EL.AL) (10) در این خیابان بود و ما از قبل آنجا را شناسایی کرده و برایش نقشه کشیده بودیم ، وقتی به سر این خیابان رسیدیم من و لشکری و کروبی به سمت دفتر حمله کردیم .

دو پاسبان از دفتر مراقبت می کردند ، آنها را فراری دادیم و شیشه ها و تابلوهای دفتر هواپیمایی را شکستیم ، من دو تا کوکتل هنوز با خود داشتم ، آنها را به درون دفتر انداخته فرار کردم ، طولی نکشید که شعله های آتش از دفتر زبانه کشید و بعد صدای آژیر ماشین های پلیس و آتش نشانی بود که به گوش می رسید .

آن شب یک شب رؤیایی برای ما بود ، خیلی فعال و مؤثر ظاهر شدیم ، جمعیت را تا میدان 24 اسفند (میدان انقلاب) کشاندیم ، آخر شب بود که پلیس توانست مردم را کاملاً متفرق کند .

خوشبختانه آن شب کسی به دست پلیس نیفتاد ، برای احتیاط بیشتر بچه ها تصمیم گرفتند که همگی به صورت جداگانه به مسافرت بروند .(11)

_____________________

1- در سال 1347 چهارمین دوره جام ملت های آسیا در ایران برگزار شد و دو تیم ملی ایران و اسرائیل در 29 اردیبهشت 1347 در مسابقه فینال مقابل هم قرار گرفتند . در وقت قانونی نتیجه بازی 1 _ 1 مساوی بود ، اما در وقت اضافه ایران توانست گل برتری را وارد دروازه حریف کند ، پیش از این تیم ملی ایران سه بار مقابل اسرائیل قرار گرفته بود و آخرین بازی آنها هم در سال 1353 انجام شد .

در اولین دوره بازی های آسیایی در توکیو ژاپن ایران با نتیجه 0 _ 4 به اسرائیل باخت . ( 5/3/1337) ، در مقدماتی دومین دوره جام ملت های آسیا در کرالا هندوستان ، ایران 0 _ 3 بازی را از اسرائیل برد . ( 14/9/1338) ، در مقدماتی دومین دوره جام ملت های آسیا در کرالا هندوستان ، ایران و اسرائیل 1 _ 1 مساوی کردند . ( 21/9/1338 ) در فینال چهارمین دوره جام ملت های آسیا در تهران ایران ، ایران با نتیجه 2 _ 1 بر اسرائیل پیروز و قهرمان آسیا شد . ( 29/2/347) ، تیم ملی فوتبال ایران از سال 1353 به بعد هیچگاه در مقابل اسرائیل قرار نگرفت .

2- برای اطلاع بیشتر از فضای سیاسی کشور در آن دوره بنگرید به پیوست دوم ، خاطرات طاهره سجادی .

3- در سی ام مرداد 1348 مسجد الاقصی اولین قبله مسلمانان و یکی از مقدس ترین معابد مورد احترام ادیان آسمانی در شعله های آتش سوخت ، اکثر مسلمانان دنیا صهیونیست های اشغالگر را عامل این فاجعه دانستند .

4- در سال 1972 یک گروه چریکی فلسطینی به نام سپتامبر سیاه در بازی های المپیک مونیخ ، ورزشکاران اسرائیلی را به گروگان گرفتند ، تلاش واحدهای پلیس امنیتی آلمان برای نجات گروگان ها منجر به کشتار خونین 11 ورزشکار اسرائیلی و چریک های فلسطینی گردید .

دو سال پیش از آن در سال 1970 و در پی بروز اختلاف میان فلسطینیان و حکومت ملک حسین ، شاه اردن اعلام حکومت نظامی کرد و در 16 سپتامبر 1970 ارتش اردن دست به کشتار فجیع و وسیع آوارگان فلسطینی زد ، پناهندگان فلسطینی از یاسر عرفات (ابوعمار) خواستند که از ارتش اردن انتقام بگیرد ، لذا گروه شبه نظامی سپتامبر سیاه شکل گرفت و از گروه های مبارز فلسطینی بسیاری به آن پیوستند ، وزارت امور خارجه آمریکا مدعی ارتباط این گروه با ساف بود ، اما سایر عرفان ضمن تأیید این گروه هر نوع ارتباط و حمایتی از آن را منکر شد.

سپتامبر سیاه سازمانی مسلحانه با تیم های عملیاتی چهار نفره متشکل از زن و مرد بودند که اعضای تیم ها یکدیگر را نمی شناختند و سال ها بدون داشتن رهبر مرکزی فعالیت می کردند ، پس از عملیات مونیخ ، گلدامایر نخست وزیر وقت اسرائیل به موساد دستور تصفیه این گروه را داد . موساد توانست تا سال 1975 هشت نفر از اعضای این گروه را ترور کند .

رهبر این گروه به نام علی حسن سلمه معروف به شازده سرخ ، را نیز در جریان بمب گذاری در بیروت ترور کردند ، ابوداود یکی از بازماندگان عملیات مونیخ در زندگی نامه خود تحت عنوان از بیت المقدس تا مونیخ نوشته است :

" اگر چه من نمی دانستم پولی که در مجموعه بود برای چه خرج می شد ، اما محمود عباس (ابومازن) مسئول عملیات مالی مونیخ بوده است .... و یاسر عرفات گرچه در قضیه حمله مونیخ درگیر نبود ، ولی این عملیات مورد تأییدش بوده است ... "

علاوه بر عملیات مونیخ ترور نخست وزیر اردن (18 نوامبر 1971) ، تلاش برای ترور سفیر اردن در لندن (زید الرفاهی ، دسامبر 1971) خرابکاری در تأسیسات آلمان (فوریه 1972) هواپیماربایی پرواز وین به اسرائیل از خطوط هوایی بلژیک (می 1972) و حمله به سفارت سعودی در خارطوم و کشتن وابسته سیاسی آمریکا و بلژیک (مارس 1973) در کارنامه عملیاتی سپتامبر سیاه دیده می شود .

لذا پس از عملیات مارس 1973 دیگر فعالیتی از سپتامبر سیاه دیده نشد ، در سال 1974 عرفات نیز به ساف دستور داد از عملیات خشونت آمیز دست بکشد ، تشبیه عملیات صورت گرفته در بازی فوتبال ایران _ اسرائیل با عملیات مونیخ توسط عزت شاهی به لحاظ تاریخی تطبیق ندارد ، این قرینه سازی نتیجه شبیه گرایی ذهنی در ماهیت و چرایی این دو حادثه است که به مرور شکل گرفته است .

5- برای اطلاع بیشتر از محتوای این اعلامیه ها بنگرید به یکی از این اعلامیه ها در پیوست سوم .

6- کلیسای ارتدوکس واقع در خیابان شهید مفتح نرسیده به تقاطع طالقانی ، نرسیده به ضلع جنوب غربی ورزشگاه شهید شیرودی .

7- در روز شانزدهم ژانویه 1969 هنگامی که نیروهای مهاجم پیمان ورشو با هدایت ارتش سرخ شوروی به دستور لئونیدبرژنف برای سرکوب قیام آزادی خواهی مردم چکسلواکی وارد پراگ شدند ، یان پالاش جوان دانشجو در اعتراض به این سرکوب و اشغال کشورش ، خود را به آتش کشید و به زیر تاک های مهاجمین انداخت .

8- سینما ب . ب (پیام) در خیابان انقلاب پس از میدان فردوسی مقابل خیابان لاله زار نو و جنب سینما رویال (فردوسی) واقع است.

9- در فروردین سال 49 سومین دوره مسابقات جام فوتبال باشگاه های آسیا در ایران و در استادیوم امجدیه (شهید شیرودی) برگزار شد ، در فینال مسابقات 21/1/49 تیم تاج (استقلال) نماینده باشگاه های ایران با تیم هایوئل تلاویو نماینده باشگاه های اسرائیل مقابل هم قرار گرفتند ، ایران در وقت اضافی توانست با نتیجه 2 بر 1 اسرائیل را شکست دهد ، گل های ایران را غلام وفاخواه در دقیقه 83 و مسعود امینی در دقیقه 92 و گل اسرائیل را خازوم در دقیقه 70 به ثمر رساندند .

10- ال . عال خطوط هوایی اسرائیل ، همانند خود اسرائیل یک موجودیت پس از جنگ جهانی دوم است ، تولد این شرکت تقریباً هم زمان با تولد اسرائیل رخ داد ، ال . عال رسماً در 15 نوامبر 1948 با هدف انتقال مهاجرین یهودی از یمن و عراق به فلسطین تأسیس شد ، دولت اسرائیل 80 درصد مالکیت آن را در اختیار داشت و 20 درصد آن نیز در اختیار چندین سازمان یهودی از جمله ZIM یک شرکت کشتی بخار محلی ، بود .

ال . عال در عبری به معنی به بالا است ، اما معمولاً به معنی به سوی آسمان ترجمه می شود . نخستین پرواز از این شرکت با انتقال نخستین رئیس جمهور اسرائیل خاییم وایزمن از ژنو به اسرائیل در 1948 انجام شد . در 1950 این شرکت طی عملیاتی با نام قالی جادویی حدود 47000 یهودی یمنی را از یمن به فلسطین اشغالی منتقل کرد . در می 1991 بیش از 14000 بهودی اتیوپیایی را در جریان عملیات سلیمان به اسرائیل منتقل کرد .

گفتنی است در این عملیات با یک پرواز گاه 747 تا 1087 نفر یعنی دو برابر ظرفیت اسمی هواپیمای بوئینگ 747 جابجا شده اند . پس از فروپاشی شوروی این شرکت یهودی شوروی را در عملیاتی به نام هجرت به اسرائیل منتقل ساخت ، در این عملیات ورود مهاجرین را به طور زنده برای بینندگان تلویزیون های اسرائیل پخش می کردند.

یکی از موارد شهرت ال . عال پایبندی نسبت به آداب و رسوم یهود است ، بنا به دستور دیوید بن گورین در این خطوط هوایی صرفاً با غذای حلال در شرع یهود (کوشر) از مسافران پذیرایی می شود ، در ایام سبت یا شنبه روز تعطیل و نیایش در فرهنگ یهود ، پروازی در این شرکت صورت نمی گیرد یعنی از غروب جمعه تا غروب شنبه ، ال . عال پروازهای بین المللی خود را نیز به گونه ای تنظیم می کند که هواپیماهایش فرودگاه های خارجی با به نحوی در روز شنبه ترک کنند که پس از غروب شنبه به اسرائیل برسند .

در ژوئن 2000 ال . عال سود خالص سال 1999 را 16 میلیارد دلار ذکر کرد ، اما آغاز انتفاضه در 2001 باعث کاهش این رقم در سال های بعد شد ، در 2003 سهام دولتی ال . عال به فروش گذاشته شد و از آن پس دیگر دولتی نبود ، این شرکت در پایان 2003 بار دیگر به سودآوری رسیده است .

ال . عال اجرای برخی مأموریت ها را از سوی وزارت دفاع اسرائیل بر عهده دارد که بسیاری از آنها محرمانه است ، در اکتبر 1992 یک یوئینگ 747 ال . عال در آمستردام سقوط کرد ، شرکت از ارائه هر نظری درباره این که این هواپیما در حال حمله محموله ای برای تولید گازهای اعصاب بوده است سر باز زد ، اما ساکنان اطراف محل سقوط مواردی از مشکلات جسمانی را پس از حادثه گزارش کردند ، کمی بعد ال . عال اظهار داشت که محموله هواپیما برای تولید گاز اعصاب نیز می توانسته مورد استفاده قرار گیرد ، اما بنا بوده است که این محموله برای آزمایش فیلترهای ضد گاز مورد استفاده قرار گیرد .

از اواخر دهه 1060 در پی منازعات اعراب و اسرائیل هواپیماهای این خطوط چندین بار ربوده شد ، اما از سال 1969 هیچ کدام از این اقدامات موفق نبوده است ، گفته می شود که این شرکت شدیدترین اقدامات امنیتی را نسبت به سایر خطوط هوایی جهان اجرا می کند ، مسافران سه ساعت قبل از حرکت به دقت بازرسی و بازجویی م شوند ، هر پرواز ال . عال حامل محافظان نظامی مسلح است و کابین خلبان نسبت به هر گونه اعمال زور برای ورود افراد نامرتبط حفاظت شده است ، پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 بسیاری از خطوط هوایی غربی شیوه های امنیتی و حفاظتی ال . عال را الگوی خویش برای آینده قرار داده اند .

امروزه ال . عال از تل آویو به 50 نقطه جهان پرواز دارد و تنها شرکت هوایی است که با 747 از اسرائیل به آمریکا پرواز ترابری (ویژه حمل بار) دارد ، ناوگان هوایی این شرکت شامل هواپیماهای بوئینگ 200 _ 747 و F 200 و 747 بوده و از سال 1999 شش فروند 200 و 747 و از سال 2001 چهار فروند بوئینگ 777 به این ناوگان افزوده شده است .

11- برای اطلاع بیشتر از عملیات بر هم زدن بازی ها و آتش زدن دفتر هواپیمایی ال . عال بنگرید به خاطرات محمد هاشم بیگ لشکری و حسن کلاهدوزان در پیوست دوم و سند شماره 13 ، ص 4 و 5
 


دسته ها : خاطرات
يکشنبه 14 6 1389 6:17
X